03-6-255-255

הרטבה בגיל 5 – מדוע זה קורה?

בדרך כלל עד גיל 5 המוח ומערכת העצבים של ילדים כבר שולטים בכיווץ של שלפוחית השתן ובשמירתה סגורה. יחד עם זאת, קיימים לא מעט ילדים שגם בגילאים אלו עדיין לא השיגו שליטה מלאה עקב סיבות שונות. מדוע מתרחשת הרטבה בגיל 5 ומה ניתן לעשות בנושא? על כך בשורות הבאות.

 

קודם כל, חשוב להבין שלא כל הרטבה בלילה בגיל 5 מתרחשת בשל אותן הנסיבות הפיזיולוגיות או הרגשיות. כך למשל, הרטבת הלילה הנפוצה ביותר שמכונה גם הרטבה ראשונית, משמעה שהילד מעולם לא הפסיק להרטיב בלילה, כאשר התדירות משתנה בין הילדים. לעומת זאת, ישנם ילדים שכבר הגיעו למצב של חודשים ארוכים ללא הרטבה, אולם לפתע הם חוזרים להרטיב. תופעה זו הנקראת הרטבה שניונית מתרחשת בדרך כלל עקב אירוע משמעותי בחיי הילד אשר גורם ללחץ נפשי, למשל גירושין של ההורים, בעיה חברתית משמעותית, תאונה או אירועים טראומתיים נוספים.

 

סיבות פיזיולוגיות להרטבת לילה

במקרה של הרטבת לילה שניונית, ייתכן מאוד שהטיפול יצטרך לכלול מפגשים עם איש מקצוע מתחום הפסיכולוגיה, וזאת בנוסף לטיפול בהרטבה שהינו התנהגותי באמצעות זמזם – תלוי במקרה. יחד עם זאת, הרטבת לילה בגיל 5 שהינה ראשונית, כלומר שהילד מעולם לא הפסיק להרטיב, הינה פיזיולוגית במקורה למרות שיכולות להיות לה גם השלכות רגשיות.

 

הסיבות הפיזיולוגיות עשויות להיות מגוונות, אך המוקד שלהן נעוץ בחוסר בשלות של התקשורת בין מערכת העצבים לשלפוחית השתן, כלומר אי השגת שליטה על הסוגר החיצוני שלה. בנוסף לכך, ישנם עוד היבטים העשויים לשחק תפקיד כמו בעיה מסוימת במנגנון השינה והעירות, הגורמת לילד שלא להתעורר באופן רגיל לאור גירויים שבדרך כלל מעוררים ילדים אחרים מהשינה. כמו כן, ייתכן שנפח שלפוחית השתן של הילד הינו קטן באופן יחסי לכמות השתן שאותה הגוף שלו מייצר, דבר הקשור בין היתר לירידה ברמת הורמון ADH בשעות הלילה וכן בצריכה של חומרים משתנים מסוימים.

 

עוד יש לציין כי קיים היבט תורשתי מובהק למדי של הרטבת לילה. מחקרים רבים מראים כי ישנם סיכויים גבוהים שילד אשר אחד מהורים סבל מהרטבה עד גיל מאוחר יחסית, יסבול גם הוא מהרטבה. יתרה מכך, אם שני ההורים שלו סבלו מהרטבת לילה עד גיל מאוחר הסיכויים נעשים גבוהים במיוחד, כמעט שמונים אחוז סיכוי.

 

ומה עושים?

במידה שמדובר בהרטבה ראשונית הטיפול יהיה כאמור התנהגותי. ברוב הגדול של המקרים הטיפול משיג את יעדיו, כאשר הזמזם מייצר התניה בין מצב שלפוחית השתן ובין שליטה המוח, וכך בהדרגה לאורך מספר חודשים מושגת שליטה מלאה והילד משוחרר מהבעיה. אמנם במקרים מסוימים הבעיה עשויה לחזור כעבור זמן, מסיבות רגשיות או אחרות, אך ניתן שוב לעבור את הטיפול ולהשיג את התוצאות הרצויות.

 

למידע נוסף בנושא ולקביעת פגישת היכרות במרפאה, הנכם מוזמנים להתקשר לטלפון 03-6-255-255.

דילוג לתוכן