03-6-255-255

הרטבת לילה: שאלות שכיחות

ילד (או מבוגר) שאינו סובל מהרטבת לילה, חי בחופשיות מוחלטת במה שקשור לשליטה בשלפוחית ואינו עושה כל פעולה מיוחדת בעניין. מערכת הרפלקסים האחראית על השליטה בשלפוחית בזמן שינה מתפקדת אצלו באופן עצמאי, בדיוק כמו מערכות אחרות בגוף – נשימה, לב וכו’. הוא שותה בחופשיות בשעות הערב; הוא יכול להיות עייף ולישון שינה עמוקה מאוד; הוא לא מושפע מהבדלי טמפרטורה או ממצבי רוח לפני השינה; הוא לא חייב להקפיד להתפנות לפני השינה, ומובן שלא מעירים אותו באופן יזום בלילה.
מכאן שהמטרה של כל טיפול בהרטבה היא להביא את הילד המרטיב לאורח חיים רגיל, שפירושו שהילד יוכל ללכת לישון ללא כל אחריות או הכנות מיוחדות, ככל הילדים.
להלן שאלות שכיחות בנושא. תוכלו גם לפנות אלינו בטלפון או בטופס:

בהחלט כן !
הרטבת לילה אינה נובעת משתיית יתר לפני השינה. ילד שאין לו בעיית הרטבה, יכול לשתות כאוות נפשו לפני השינה והוא לא ירטיב בלילה. אם שלפוחית השתן שלו תהיה גדושה הוא יחוש את הלחץ ויקום לשירותים. מצב זה שואפים להשיג גם אצל הילד המרטיב. לכן: יש לשתות בחופשיות מוחלטת לפני השינה.
ניסיונות להגביל את הילד בשתייה לפני השינה אינם תורמים כהוא זה לפתרון הבעיה, כי אם יוצרים ויכוחים ומריבות בין הילד וההורים ומעכירים את האווירה בבית.

בהחלט לא !

לד ללא בעיית הרטבה, לא ירטיב בלילה גם אם לא יתפנה בשירותים לפני השינה. אם שלפוחית השתן שלו תהיה גדושה, הוא יחוש את הלחץ ויקום לשירותים. מצב זה שואפים להשיג גם אצל הילד המרטיב. לכן, יש להשאיר את ההחלטה לגבי התפנות לפני השינה בידי הילד.
הפעלת לחץ על הילד להתפנות בשירותים לפני השינה אינה מביאה כל תועלת, אלא מעוררת ויכוחים ומריבות ומעכירה את האווירה בבית. יש להדגיש, כי לא תמיד הילד יחוש צורך להתפנות בשירותים בדיוק לפני השינה. סירובו לכך בדרך כלל נובע מהסיבה הפשוטה ש”אין לו !”
לעתים ההורים מפרשים את הסירוב כאדישות, כחוסר אכפתיות או אפילו כרצון מכוון להרטיב בלילה, ומטיחים האשמות כאלה בילד מה שמוסיף לסבלו הנפשי ולתחושות הכישלון וחוסר האונים שהוא חווה

בהחלט לא !
ילד ללא בעיית הרטבה לא ירטיב בלילה. הוא שותה ואוכל מה שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה. אם אכל או שתה מאכל או משקה בעל תכונות משתנות באופן מיוחד, תהיה שלפוחית השתן שלו גדושה, הוא יחוש את הלחץ ויקום לשירותים. מצב זה שואפים להשיג גם אצל הילד המרטיב.
ניסיונות לשלוט על סוגי המשקאות או המאכלים שהילד יצרוך לפני השינה אינם מביאים כל תועלת, כי אם מעוררים ויכוחים ומריבות בין הילד וההורים ומעכירים את האווירה בבית

בהחלט לא!
שינה עמוקה וטובה היא דבר מבורך התורם רבות לתפקוד תקין במשך היום. רוב הילדים והמבוגרים ישנים עמוק ואינם מרטיבים. גם הילד המרטיב יוכל לישון עמוק ולא להרטיב כאשר יטופל ובעייתו תיפתר.
לכן, יש לאפשר לילד המרטיב לשחק, להתרוצץ ולהתעייף כאוות נפשו במשך היום. אין לכפות עליו הגבלות כלשהן ואין להכתיב לו שעות שינה מוקדמות כדי למנוע הרטבה בלילה.
ניסיונות כאלה יגררו מריבות וויכוחים עם ההורים ויעכירו את האווירה בבית.

בהחלט לא!

ילד רגיל לא ירטיב בלילה בין אם יעירו אותו ובין אם לאו. השליטה בשלפוחית היא עצמאית ואוטומטית. רוב הילדים (והמבוגרים) ישנים שינה רציפה כל הלילה, ואם השלפוחית גדושה הם מתעוררים וקמים לשירותים.
הערת ילד משנתו בלילה יכולה למנוע הרטבה באותו לילה בלבד, אך אינה מובילה לפיתוח יכולת לשליטה עצמאית ואוטומטית בשלפוחית השתן. לאורך זמן, פעולה כזו עשויה לפגום באיכות השינה של הילד ולחבל בכושר הריכוז ובתפקודו במשך היום.
כאשר הילד ישן עמוק ומתנגד להערה ולהליכה לשירותים, נוצרים ויכוחים ועימותים מתישים וחסרי תועלת הגורמים לעגמת נפש נוספת לילד ולהוריו.

בהחלט לא !

הרטבת לילה אינה בשליטתו של הילד. זהו שיבוש בפעולתו של מנגנון רפלקסים אוטומטי המפקח על שלפוחית השתן. הטיפול כאן נועד לתקן שיבוש זה.
הצעת פרסים או איום בעונשים עשויים לחדד את הדריכות של הילד, לגרום לו לישון פחות טוב ובכך להשיג שליטה מסוימת בשלפוחית, אלא ששליטה זו אינה מבוססת על תפקוד תקין ועצמאי של מערכת הרפלקסים, ובדרך כלל היא קורסת לאחר מספר ימים, והילד חוזר להרטיב. בהקשר זה, ניתן גם לראות תופעה נפוצה של ילדים מרטיבים אשר מצליחים להיות יבשים כאשר ישנים בבית אחר (אצל קרובים או חברים). ההורים מפרשים זאת בטעות כ”עוד הוכחה” לכך שהילד מסוגל לשלוט בבעיה אם רק ירצה.
נוסף על כך, בשימוש בפרסים משתמע מסר של אי-אמון כלפי הילד וחוסר הבנה של הקושי שלו, המטיל את האחריות לבעיה על כוח הרצון של הילד. זוהי טעות הפוגעת בדימוי העצמי של הילד ומוסיפה לתחושות הבדידות, התסכול וחוסר האונים שהוא חווה. לכן, אין להציע פרסים ואין לאיים בעונשים כדרך להפסיק הרטבת לילה.

בהחלט לא!
הטלת משימה זו על הילד כעונש או כתמריץ למאמץ גדול יותר שלא להרטיב בלילה – היא שגויה, מזיקה ומשפילה.
בעיית ההרטבה נובעת מליקוי פיזיולוגי. לילד אין על כך שליטה של ממש, ולכן הטלת עונשים לא רק שלא תתרום לפתרון הבעיה, אלא תפגע בילד ותשפיל אותו.

תלוי !

המענה הנכון ביותר לבעיה של הרטבת לילה הוא טיפול בבעיה והפסקת ההרטבה כבר בגיל ארבע.
אצל ילדים אשר אינם מטופלים, תחתוני הלילה הסופגים החד-פעמיים מספקים הקלה פרקטית משמעותית בהתמודדות עם הבעיה: הם חוסכים את האי-נעימות הפיזית, את הריחות ואת הכביסות. השימוש בהם מאפשר לילד ולמשפחה ללון מחוץ לבית, לצאת לטיולים וכו’.
ניתן להשתמש בתחתוני הלילה גם במהלך הטיפול עצמו (זמזם ההרטבה מוצמד לתחתונים) ובכך להימנע לחלוטין מהרטבה של בגדים וכלי מיטה.

בהחלט לא !
רוב הילדים נגמלים מהרטבה בלילה בין הגילים שנה וחצי עד שלוש. הגמילה מתרחשת כתהליך התפתחותי טבעי ואינה תלויה בדרך פעולתם של ההורים. אין למעשה דרך “נכונה” כלשהי אשר על ההורים לנקוט כדי לגמול מהרטבה בלילה.
לכן, אין כל סיבה שהורים יחפשו את ה”טעויות” שעשו או שיחושו תחושות אשם או כישלון בעניין זה.
כמעט כל הילדים שלא נגמלו באופן טבעי מהרטבת לילה עד גיל 4, יכולים לקבל טיפול באמצעות “זמזם הרטבה” ולהיגמל.

סביר שכן !

רוב הילדים מתאימים לטיפול באמצעות הזמזם האלקטרוני.
כדי לקבל תשובה מדויקת לגבי הילד שלכם, אנא מלאו את שאלון ההתאמה לטיפול שבאתר זה, העבירו אותו אלינו ונשמח להשיב .

לא בהכרח !

כאשר ההרטבה מתרחשת בלילה בלבד, אין צורך בבדיקות רפואיות. כאשר להרטבה בלילה נלווית גם הרטבה ביום, בזמן ערות, כדאי לבקש מרופא הילדים לבצע בדיקות שתן ובדיקת אולטרה סאונד של דרכי השתן.

בהחלט לא !
הטיפול באמצעות זמזם אלקטרוני אינו יכול להזיק כלל.
לגמילה מהרטבת לילה יש השפעה חיובית משמעותית במישורים רבים:
משתפרת האווירה הכללית בבית, שחרור מנטל של כביסות, מריחות לא נעימים, שחרור מכעסים על הילד ומהצורך לשמור “סוד”; משתפר הדימוי העצמי של הילד אשר קודם לכן חש תחושת כישלון והתבייש בבעיית ההרטבה;
מתחזקים הביטחון העצמי ויכולת ההסתגלות החברתית כתוצאה מהסרת המגבלות על טיולים, לינה אצל חברים וכו’.

בהחלט כן !

כאשר מנסים טיפול בהרטבת לילה באמצעות זמזם אלקטרוני ללא הדרכה מקצועית מתאימה, קשה מאד להצליח. כאשר מבצעים את הטיפול במסגרת מקצועית אשר מספקת הדרכה , ליווי ומעקב – קשה מאוד להיכשל
גם אם נכשלתם בעבר תוכלו בהחלט להצליח הפעם

ממש לא משנה.
כל זמן וכל עונת שנה הם טובים להתחלת טיפול בבעיית ההרטבה.

בהחלט לא !

הנטיה להרטבה ב עוברת בתורשה ברוב המקרים. עם זאת, אין כל הכרח שילד ירטיב עד הגיל שבו אחד מהוריו הרטיב. ניתן לטפל בבעיה אצל כל הילדים כבר מגיל 3

קיימות כיום שתי תרופות עיקריות המיושמות לטיפול בהרטבת לילה:

א. מינירין

זהו הורמון סינטטי המפחית את כמות הנוזלים העוברת בלילה מן הכליות אל שלפוחית השתן. הוא ניתן בצורת כמוסה קטנה אותה מוצץ הילד מתחת ללשון ממש לפני השינה.

ב. נוביטרופן

גורמת להרפיה של שרירי השלפוחית ובכך להרחבת הקיבולת שלה.

יתרונות התרופות:

אפקט מיידי

יישום פשוט, ע”י מציצת כמוסה לפני השינה

חסרונות התרופות:

משפיעות רק על כ 60% מהילדים המשתמשים בהן
ההתערבות הטיפולית ” מקפיאה ” את הבעיה ואינה מטפלת בשורש שלה. כמעט כל הילדים המקבלים תרופות חוזרים להרטיב זמן קצר אחרי שמפסיקים אותן.

מומלץ להשתמש בתרופות במצבים הבאים:

במצבים נקודתיים כגון : מסיבות פיג’מות, טיולים וכיוצא בזה
בשילוב עם טיפול התנייתי באמצעות הזמזם כאמצעי להתמודדות עם שינה עמוקה וריבוי אירועי הרטבה במהלך הלילה.

הפתרון היעיל ביותר להרטבת לילה, כפי שמקובל על רוב רובם של אנשי המקצוע בעולם, הינו טיפול התנייתי  באמצעות זמזם הרטבה במסגרת הדרכה, ליווי ומעקב במרפאה מקצועית. האם הטיפול במרפאתינו יכול לפתור את בעיית ההרטבה של הילד שלכם?

נא   מלאו שאלון איבחון . הצוות המקצועי שלנו ישוב אליכם עם התייחסות מפורטת.

דילוג לתוכן