03-6-255-255

עשו ואל תעשו

להורים תפקיד מכריע בתהליך הגמילה וביכולתם להפוך את התהליך לנעים והרמוני מצד אחד או עתיר כעסים ותסכולים מצד שני. על מנת לתרום את המירב להצלחת תהליך הגמילה על ההורים להגיע לתהליך הגמילה כאשר הם מוכנים, מלאי סבלנות, ופנויים לכך. מומלץ לאמץ מספר עקרונות אשר יבטיחו תהליך חיובי שיהיה יעיל וקצר ,יהווה תרומה חשובה לאישיות המתפתחת של הילד, יחזק את הבטחון ואת הדימוי העצמי שלו וכן גם את האמון והבטחון שלו בהוריו.

להלן רשימת כללי ברזל “עשו” ו “אל תעשו” אשר ינתבו אתכם לתהליך גמילה יעיל ומהנה ויחסכו טעויות ונזקים.

“האסלה הקסומה” – המחזמר שגמל אלפי ילדים!

עשו

א. הכינו תכנית ברורה ומגובשת
כאשר ההורים מתכוונים לקחת יזמה משלהם ולהתחיל בתהליך גמילה יש לפעול על פי תכנית ברורה ומגובשת מראש

ב. הכנה מוקדמת
בשלבים מוקדמים של התהליך, עוד הרבה לפני נקיטת פעולות כגון הסרת החיתול , מומלץ לחשוף את הילד לספרים וקלטות בתחום ”האסלה הקסומה” – הספר ובדרך זו לחזק את ההיכרות והמודעות לגבי הפרידה מן החיתול והמעבר לשימוש באסלה.

ג. זיכרו כי קיים מגוון דרכים ושיטות היכולות
לעבוד עבור חלק ועבור אחרים לא. אמצו את מה שמתאים לכם המדריך לגמילה מחיתולים שד”ר קושניר חיבר מציע לכם תוכנית עבודה מפורטת ומסודרת.

ד. היו נכונים לנסיגה
ההתקדמות בתהליך הגמילה אינה בהכרח על קו ישר ורציף. לעיתים קרובות היא מאופיינת בעליות ובמורדות. יש להתאים את הגישה לקצב ולסגנון של הילד. לפעמים להאיץ ולפעמים להרפות. וישנם גם מקרים בהם נוצר צורך להפסיק לחלוטין את התהליך ולחזור לשימוש מלא בחיתול.

ה. שימו לב לרטוריקה
ילדכם שם לב לשפה שלכם, ולטונציה – הקפידו להשתמש במינוח בונה. לדוגמא: אתה ילד גדול ועכשיו עושה בחיתול….

ו. השקיעו בשתפ
ודאו כי מיושמת מדיניות משותפת לכל הגורמים המעורבים בגמילה. סבתא ,סבא, גננות, אחים גדולים וכו.

ז. ציוד מתאים
הצטיידו במוצרים שיעזרו לכם לשמור על נקיון הבית ויקלו את חייכם – סדינית הפלא , כיסויי לשמיכת פוך. והרבה תחתונים!

ח. פנו לעזרה מקצועי
אם התהליך נתקל בקשיים, קבעו פגישת ייעוץ ונעזור לכם להחזיר את תהלךי הגמילה למסלול חיובי ובונה.

אל תעשו

א. אל תפעלו מתוך לחץ
קיימות נסיבות שונות אשר עשויות להוות מקור ללחץ על ההורים לזרז את תהליך הגמילה. לדוגמה : כניסה הולכת ומתקרבת לגן חובה. מומלץ להורים לזהות את הלחץ הזה ולהמנע מהעברתו אל הילד הוא לא יתרום דבר לתהליך הגמילה עצמו.

ב. המנעו מיצירת עימות עם הילד
גם כאשר נתקלים במכשולים במהלך הגמילה יש להמנע מיצירת עימות עם הילד.

ג. המנעו מביטויי כעס על הילד
גם אם הילד פספס 7 פעמים ברציפות על הספה החדשה וכל השטיחים בבית – כעס רק יעיב על התהליך ויגרום לנזק.

ד. המנעו מהשפלות ישירות או עקיפות
הערות מסויימות , ישירות או עקיפות עשויות לפגוע בילד ואינן מסייעות כלל לתהליך הגמילה . למשל : “רק ילדים קטנים עושים פיפי במכנסיים” או: ”אפילו ילדים יותר קטנים ממך כבר לא צריכים חיתול“.

ה. המנעו מהפעלת “תקליטים שבורים
הנטיה לחזור שוב ושוב על אותם משפטים (כגון: ” פיפי וקקי עושים רק בשירותים ” או ” בפעם הבאה תודיע כאשר אתה צריך ” ) אינה מוסיפה כל מידע חדש לילד. יש לו את כל המידע הזה. הנטיה הזאת משדרת שוב ושוב את אותן ציפיות מן הילד ויחד עם זאת את האכזבה ממנו. היא מתישה את ההורים, פוגעת בילד ואינה תורמת דבר לתהליך הגמילה.

ו. המנעו מהצעות מתנות למיניהן
פרסים וחיזוקים למיניהם עשויים לפעול באופן חיובי כאשר תהליך הגמילה מתקדם על מי מנוחות תוך שיתוף פעולה והרמוניה עם הילד. כאשר התהליך נתקל במכשול וכאשר הילד אינו מגיב יותר לפרסים וחיזוקים יש לעצור ולנסות ללמוד ולהבין את מהות המיכשול. נסיונות חוזרים ונשנים להציע מתנות גדולות ומפתות יותר רק יהוו מקור לחץ על הילד ולא יקדמו את תהליך הגמילה.

ז. המנעו מחבטת ראש בקיר
ככלל כאשר מזהים העדר תגובה של הילד לפעולות שננקטות או משפטים אשר נאמרים יש להפסיק את השימוש בהם. לעצור ולנסות ללמוד ולהבין את מהות המכשול.

ח. המנעו מהצגת דרישות כלפי הילד
יש לזכור תמיד תהליך הגמילה הוא של הילד. הוא לא חייב דבר להורים. גם אם כבר הראה יכולות ושליטה. על ההורים להנחות, לעודד ולחזק אך בשום פנים ואופן לא להציג דרישות לילד בכל הקשור להקניית הרגלי נקיון.

מוקד מידע ארצי וזימון תורים: 03-6-255-255

דילוג לתוכן