03-6-255-255

גמילה מגיל 0

“האסלה הקסומה” – המחזמר שגמל אלפי ילדים!

אם אתם מעוניינים לגמול את ילדכם מחיתול, ותוהים לעצמכם באיזה גיל מתחילה גמילה מחיתולים- דעו כי ניתן לעשות גמילה מחיתולים בגיל שנה וחצי, כאשר גיל ממוצע לגמילה מחיתולים הוא שנתיים. אולם, יש לזכור כי מועד הגמילה של ילדכם הוא תלוי ילד וראשית יש להבין מהי מידת המוכנות שלו מבחינה פיזיולוגית וקוגניטיבית בנושא הגמילה. לכן כאמור, בהקשר של גמילה מחיתולים, גיל תואם הוא התנאי הראשון.

מקובל בדרך כלל כי מוכנות הילד לגמילה מחיתולים באה לידי ביטוי במספר תחומים:

  1. בתחום הפיזי – היבטים של יכולת לזהות מסרים גופניים הקשורים לצרכים.
  2. מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה כגון היכולת לצעוד לשירותים, לטפס על ישבנון, להסיר ולהלביש פרטי לבוש, היכולת להתמודד עם כפתורים, וסקוצ’יםוכדומה.
  3. בתחום הרגשי -היבטים של צורך להיפרד מן החיתול, צורך להתנהג כפי שהמבוגרים יותר בסביבה נוהגים, צורך בהישג וכדומה.
  4. בתחום התפיסתי – יכולת הבנה, יכולת ביטוי, יכולת תקשורתית.

אז במידה והילד מגיע למוכנות מספקת בכלל התחומים השונים, באיזה גיל מומלץ לגמול מחיתולים? כאמור, במרבית המקרים הילד יגיע למוכנות בכל התחומים באזור גילי שנה וחצי ושנתיים וחצי, אצל כל ילד זה אינדיבידואלי ועלול להתפרש בערך בטווח הזה. הגיל הכרונולוגי אמנם קשור למוכנות הפיזית, אולם, המוכנות הרגשית והתפיסתית לא פחות חשובה. 

גמילה מחיתולים בגיל שנה וחצי

מסתבר כי בארצות שונות, עדות ועמים ילדים רבים נגמלים מחיתולים לחלוטין כבר בגיל מוקדם יותר ואפילו בגיל 9 חודשים (ראה עולים מחבר העמים ועולים מאתיופיה). עובדה זו מלמדת כי יכולתם של ילדים לפתח הרגלי ניקיון ולשלוט בצרכיהם קיימת כבר מחודשי החיים הראשונים. על מנת לטפח ולהפעיל את היכולת הזו בגיל מוקדם נחוצה גישה מתאימה ומוכנות מתאימה של ההורים. נושא זה בא לידי ביטוי בתחומים נוספים של החיים כגון בתחום רכישת היכולת לקרוא ולכתוב. מקובל בתרבות שלנו כי ילדים מתחילים ללמוד קרוא וכתוב בגיל 5-6. יחד עם זאת, ידוע כי ילדים חרדים הלומדים בחדר שולטים בקריאה וכתיבה כבר מגיל 3. זאת כמובן בשל שיטות ההוראה אשר מותאמות ליכולות הבסיסיות של הילדים ומביאות אותן לידי ביטוי כבר בגיל מוקדם.

מאיזה גיל מתחילים גמילה מחיתולים?

כיום קיימות גישות המיישמות פעולות מעודדות גמילה מחיתולים כמעט מרגע הלידה של הילד. הורים הדוגלים בגישות הללו, לא שואלים את עצמם באיזה גיל גומלים מחיתולים, אלא הם מבינים כי יש להרגיל את הילד לזהות את צרכיו ולעשות אותם במקומות שונים מן החיתול כבר מימי חייו הראשונים. זאת על מנת להפחית את התלות המוחלטת בחיתול.

אם אתם קצת חוששים ונרתעים, דעו כי יישומה של גישה זו אינו דורש הימנעות מוחלטת משימוש בחיתול על כל השלכותיה הלא נעימות. ניתן להשתמש בחיתולים כשיגרה, אך יחד עם זאת להקנות לתינוק את ההתנסות בעשיית צרכיו מחוץ לחיתול (בכיור, באמבטיה, בטבע וכדומה) לעיתים תכופות ככל האפשר. התנסויות תכופות כאלה ילמדו את התינוק כבר בשלבים מוקדמים מאוד לזהות את הלחץ בשלפוחית ובמעי הגס ואת הצורך לעשיית צרכים. כך, הוא גם מתרגל לעשות את צרכיו במקומות שונים מן החיתול ומתנסה בהכנה יעילה ביותר לפרידה המחלטת מן החיתול מאוחר יותר.

גיל ממוצע לגמילה מחיתולים

איך לגמול תינוק מחיתולים?

כאשר התינוק/הפעוט מגיע אל גיל גמילה מחיתולים, לפני שממהרים להתחיל בתהליך הגמילה, יש לבדוק את מוכנות הילד על פי הסעיפים שצוינו מעלה. על מנת לסייע לילד ולנסות לזרז את המוכנות לפרידה מהטיטול, רעיון מומלץ הוא לעשות שימוש ב“האסלה הקסומה”. מדובר במחזמרשסייע לאלפי ילדים בתהליך הגמילה מחיתולים וכך, המעבר לשימוש באסלה הפך לפשוט ומהיר יותר. באמצעות המחזמר ההורים והילדים נחשפים למגוון המכשולים והאתגרים שהם עשויים להיתקל בהם בתהליך הגמילה, כגון פספוסים, ומלמד כיצד להתגבר ולהימנע מהם בעזרת רעיונות יצירתיים.

לאחר שענינו על השאלה שכל ההורים שואלים, באיזה גיל נגמלים מחיתולים, מוזמנים להיכנס אל האתר של מרפאות ד” ברוך קושניר ולקרוא מענה לשאלות נפוצות נוספות בנושא איך גומלים תינוק מחיתול. מוזמנים אל מרפאתנו, עם ניסיון מעל שלושים שנות ניסיון במתן עזרה מקצועית בנושא גמילה מחיתולים. שיטות הטיפול שלנו מתחדשות ומתעדכנות כל העת, לצד מחקר ואף פרסום מאמרים בספרות המקצועית. אנשי צוות המרפאה הם פסיכולוגים אשר עובדים בהדרכתו וליוויו של ד”ר ברוך קושניר. כמו כן, הם בעלי הכשרה והתמחות בתחום טיפול בבעיות הרטבה ושליטה בסוגרים. חשוב לציין כי במרפאתנו עושים שימוש באמצעים טכנולוגיים, בין המתקדמים בעולם. בשל כך, ניתן לבצע התאמה אישית של כל מכשיר לכל צורך של המטופלים.

הצוות המקצועי שעובד במרפאתנו יעניק לכם הדרכה מפורטת, ליווי, הדרכה ותמיכה לאורך כל תקופת הטיפול. בנוסף לפגישות המעקב שיש לבצע במרפאה, אנחנו זמינים עבור המטופלים בכל שאלה באמצעות הטלפון והאינטרנט. לקבלת מידע נוסף וקביעת תור לייעוץ מקצועי או לקבלת אבחון,חייגו 03-6255255.

דילוג לתוכן