03-6-255-255

הרטבת יום

כ -20% מכלל הילדים שמרטיבים את המיטה בלילה מרטיבים את עצמם גם כשהם ערים. אנו מבחינים בעיגולים הרטובים הללו על בגדי הילד וכאשר אנחנו מציעים להם ללכת לשירותים, הם נוטים לומר שהם לא מרגישים צורך. וכשאנחנו צופים בהם מתאמצים להתאפק (קופצים מכף רגל אחת לשנייה, או מצליבים את רגליהם בחוזקה) הם עדיין אומרים שהם לא צריכים ללכת. לאחר כמה שניות מופיע העיגול על בחזית המכנסיים. הורים רבים מסבירים זאת בטענה שהילד היה עסוק, התרכז בדברים אחרים, או פחד להחמיץ משהו.

זה נשמע הגיוני אבל אם זה באמת היה המקרה היינו כולנו מסתובבים עם כתמי שתן על הבגדים. ילדים ומבוגרים עסוקים ומתרכזים בכל מיני דברים ובכל זאת אנו יודעים לרסן את עצמנו ולהתאפק בצורה מושלמת. יש הורים שכועסים על ילדיהם ומתייחסים לכך כהתנהגות מכוונת.

עם זאת, ההסבר להתנהגות זו אינו פשוט כלל. אנו רואים במרפאות שלנו ילדים שהופנו על ידי רופאי עור. במשך שנים הם סובלים מדלקות עור כואבות ומציקות ולמרות זאת ממשיכים להרטיב ביום.

אף על פי שהסיבה להרטבה ביום עדיין לא מובנת לחלוטין, ניתן לפתור את הבעיה רוב המקרים.

כאשר ההרטבה ביום מלווה בהרטבת הלילה ההתמקדות היא בטיפול בבעיית הלילה באמצעות זמזם הרטבה. כמעט בכל המקרים, השימוש בזמזם בלילה פותר גם את בעיית היום.

כאשר הבעיה היא הרטבה רק במהלך היום, אני ממליץ על ההתערבות הזאת:

1. קחו את הילד לשירותים כל 45 דקות, בכל פעם שניתן לעשות זאת. הדגש הוא על לקיחה. לא מציעים, לא שואלים, פשוט לוקחים את הילדים ביד פיזית ומביאים אותם לנסות לעשות פיפי בשירותים. גם אם הם מתנגדים, מכחישים שהם צריכים, מבטיחים לעשות זאת אחר כך, מה שלא יהיה, אל תוותרו. הם חייבים לבקר בשירותים ולנסות. הם לא צריכים להשתין בפועל אבל הם צריכים לנסות. השהייה בשירותים לא חייבת להימשך יותר משתי דקות.

2. במהלך הטיפול, בכל פעם שהילד יוזם הליכה לשירותים בעצמו הוא מבטל את הצורך בביקור הבא שהוטל על ידי ההורים – למשל אם הילד נלקח בשעה 17:00, והביקור הבא נקבע לשעה 18:00, ואז הוא הולך לשירותים ביזמתו בשעה 17:20,, הוא מבטל את הביקור הכפוי שנקבע לשעה 18:00.

3. כאשר מבחינים בשיפור משמעותי בהליכות יזומות לשירותים ובפרקי זמן ממושכים של יובש ממשיכים לשלב הבא.

4. מצמצמים את תדירות הביקורים הכפויים בשירותים לכל 1.5 שעות. כאשר נצפה שיפור נוסף מקטינים עוד יותר את תדירות הביקורים לאחת לשעתיים. יש להמשיך ולהפחית את תדירות הביקורים הכפויים עד להשגת יובש עצמאי מוחלט.

5. במקרים של הרטבה ביום מומלץ לבקר אצל רופא ובדיקת אולטרסאונד בדרכי השתן.

דילוג לתוכן