03-6-255-255

גמילה מקקי בגיל 4

 

כאשר ילד בן 4 עושה קקי במכנסיים הדבר מעורר דאגה אצל ההורים, כאשר לעיתים מתלווה לבעיה זו גם סירוב לעשות קקי באסלה או חוסר יכולת לעשות זאת, ולפעמים גם קיימת בעיה של עצירות. חשוב להבין כי לבעיה זו יכולות להיות סיבות שונות, חלקן רגשיות ואחרות פיזיולוגיות, אולם מה שחשוב הוא לא להיבהל, אלא לעזור לו ובמידת הצורך גם לטפל בעזרת אנשי מקצוע.

 

אם הילד עוד לא סיים גמילה מקקי בגיל 4 הדבר יכול להעיד על עיכוב התפתחותי מסוים. יש להבין כי ילדים מתפתחים במגוון רחב של מישורים כך שילד המתפתח באופן תקין לחלוטין במישור הקוגניטיבי או הפיזי, יכול להפגין בעיה דווקא במישור זה של גמילה מקקי. ייתכן שמדובר בחרדה מפני האסלה ומפני התפנות על האסלה וייתכן שמדובר בהיבטים רגשיים נוספים, אליהם מתלווה אי שליטה על הסוגרים.

 

אכן, משימה התפתחותית מרכזית שיש להתמודד איתה בגילאים המוקדמים היא שליטה על שלפוחית השתן ועל פעולות המעיים. בדרך כלל מתבצעת גמילה מקקי ומחיתולים בכלל עד לגיל שנתיים וחצי, כאשר הילד מבסס את השליטה על העצבים והשרירים. ניתן בהחלט לסייע לו בכך על ידי קשב של ההורים לתנועות המעיים של הילדים, על ידי היכרות ידידותית ונעימה עם הישבנון, הסיר והאסלה, הסחת הדעת של הילד היושב עליהם, ומתן שבחים המעודדים את הילד לבצע יציאות עליהם. בדומה למישורים אחרים, גם כאן ההתקדמות משתנה מילד לילד, החל במי שמסתגל ביתר קלות ועד למי שמפגין קשיים והתנגדויות.

 

ואולם, במקרים מסוימים הקצב הינו איטי מהנורמה ומתחיל להתברר כבעיה של ממש, שאיננה בהכרח מפסיקה בגיל 4 אלא יכולה להמשיך לגילאים מתקדמים יותר. ככל שהגיל יותר מתקדם כך ההשפעה החברתית והסביבתית נוטה להיות שלילית, ועקב כך מתחילות להתפתח בעיות רגשיות משמעותיות.

 

מתי להגיע לטיפול?

 

כאשר ילד בן 4 עושה קקי במכנסיים באופן קבוע ועל בסיס יומי, ולאחר שההורים נעזרו בספרות מקצועית ובשיטות שונות, ובפרט אם יש בעיית עצירות, חשוב להגיע לאבחון במרפאות ד”ר ברוך קושניר. בפגישה הראשונה יבצע ד”ר קושניר אבחון על סמך תשאול ההורים, ולאחר שלמד את הבעיה באופן יסודי יבנה תוכנית טיפול התנהגותית בת מספר שבועות שההורים יישמו בבית. במידת הצורך, התוכנית גם תכלול הדרכה טלפונית ללא הגבלה של מספר השיחות או הזמן, עד שהמצוקה תיפתר. כך, לפי דיווחי ההורים על הפעולות שבוצעו ועל תגובות הילד יינתנו הנחיות ליום המחרת. יחד עם זאת, לעיתים קרובות ניתן להסתפק בטיפול עצמאי שההורים מבצעים בבית, ובכל מקרה – הצוות המקצועי של המרפאה עומד לרשות ההורים לביצוע פגישת מעקב או לתמיכה טלפונית.

 

למידע נוסף בנושא ולקביעת פגישת היכרות ואבחון במרפאה, הנכם מוזמנים להתקשר לטלפון 03-6-255-255.

דילוג לתוכן