03-6-255-255

בריחת שתן ילדים ביום

תופעה בלתי רצונית של בריחת שתן אצל ילדים ביום ובלילה היא נפוצה למדי ונובעת מתוך מכלול של סיבות שונות. הרבה פעמים תופעה זו יכולה להיות תוצאה של מקור נפשי כמו חרדה, אבל בדרך כלל מדובר על קושי לתרגם את הגירוי הפיזי שנשלח משרירי השלפוחית הנמתחים כאשר היא מתמלאת בנוזל ויש צורך להטילו, לבין תגובה הולמת לגירוי- כמו להמשיך להשאיר את הסוגרים סגורים או להגיע לאסלה ולהתפנות.

אצל תינוקות בריחת שתן אינה נחשבת חריגה, מתן שתן וריקון הנוזלים נעשה באמצעות כיווץ שרירי כיס השתן במקביל להרפיה מותאמת של סוגר השתן. בגילי שנה עד שנתיים מתפתחת מיומנות פיזיו-מוטורית המאפשרת לפעוט לשלוט בהדרגתיות על כלל תפקודיו. כאמור, עולה תחושת מודעות כאשר כיס השתן מתמלא, במקביל לעליה ביכולת האגירה, בשליטה הרצונית וברפלקס ההשתנה השידרתי.

בשל כך, תהליך גמילה שמוביל לשליטה על הסוגרים אצל ילדים הינו תוצאה של בשלות פיזיולוגית, רגשית, תחושתית והתנהגותית.

במרבית המקרים ילדים מפתחים את המסוגלות של שליטה על הסוגרים שלהם בסביבות גיל שלוש, והיתר משלימים פערים עד גיל חמש. זאת אומרת שברוב המוחלט של המקרים, בריחת שתן אצל ילדים במהלך היום וגם במהלך הלילה תעלם מעצמה ולא באמת מחייבת טיפול- אם יש לכם סבלנות. אחוז מסוים מילדים בגילחמש עשויים להמשיך להרטיב, אך ככל שהילדים גדלים ההסתברות לבריחת שתן במהלך היום פוחתת ובריחת השתן מאופיינת בעיקר במופע לילי.

בריחת שתן אצל ילדים גמולים

במקרים בהם במהלך השתתפות בפעילויות שונות עם קבוצת השווים קורית בריחת שתן, ילדים בגילי גן חובה ובית ספר עשויים לחוש מבוכה במידה גבוהה ופגיעה בביטחון העצמי. לכן, העדר טיפול במצב של אי שליטה על סוגרים אצל ילדים והפרשות בלתי מבוקרות עלולה להוביל למצבי תסכול ופגיעה רגשית, נפשית וחברתית. הן מבחינת הילד עצמו והן מבחינת הוריו וההתמודדות שזה מצריך מהם.

כאמור, בריחת שתן אצל ילדים גמולים במהלך היום היא פחות נפוצה מהרטבת לילה. לכן יש לעקוב ולברר מהם הגורמים לכך, האם זו סיבה רפואית או התנהגותית.

סיבות רפואיות אשר עשויות להוביל למצב של בריחת שתן ילדים ביום:

  1. חולשה של שרירי האגן או של הסוגרים של השופכה.
  2. שימוש בתרופה הגורמת להיחלשות הסוגרים של השופכה.
  3. תפקוד לקוי של שרירי שלפוחית השתן.
  4. דלקת בדרכי השתן.
  5. בעיה מבנית אנטומית כגון שלפוחית קטנה.
  6. עצירות.
  7. גורמים נוירולוגיים.

עשויות להיות סיבות נוספות המשתייכות לתחום הפרעת קשב, וויסות חושי, קשיים רגשיים ואף התנהגותיים. כגון:

  1. הפגנת איפוק במתן שתן במשך זמן רב מתוך חוסר רצון בשימוש בשירותים ציבוריים או מתוך חוסר רצון בהפסקת פעילות מהנה.
  2. אי ריקון מוחלט של שלפוחית השתן מסיבות שונות.
  3. התעלמות או חוסר בזיהוי של אותות הגוף לריקון שלפוחית השתן.
  4. תסמונת השתנה תכופה אשר הינה צורך בלתי ברור במתן שתן בתדירות גבוהה.

לעיתים לא ברור לחלוטין מהו הגורם להרטבה, לכן, מומלץ לקבל אבחון מאיש מקצוע אשר יקבע האם יש צורך באנטיביוטיקה, טיפול במום פיזי, או טיפול תרופתי למטרת סיוע בשליטה על מתן שתן. במידה והבעיה היא התנהגותית יש לבנות תכנית התנהגותית קפדנית אשר תעקוב באופן יומיומי ותסייע בתרגילים לחיזור שרירי האגן ושרירי בטן תחתונה. כמו כן, במהלך בניית תכנית זו יש לבצע תיאום ציפיות עם הילד על מנת למקסם סיכויי הצלחה. יתר על כן, לא פחות חשוב, יש לזכור כי שיתוף פעולה של הילד ומשפחתו עם הצוות הטיפולי הוא משמעותי ותורם רבות לטיפול.

אי שליטה על סוגרים אצל ילדים

היכנסו וקראו מידע נוסף אודות בריחת שתן ומלאו שאלון אבחון ראשוני של מרפאת ד”ר ברוך קושניר. במידה ואתם מתמודדים עם תופעה של בריחת שתן של ילדכם, חשוב לדעת שניתן לטפל בבעיה, ובקלות. זה אמנם לא חובה, אך מומלץ להתמודד עם הבעיה במקום לחכות שתיפתר לבד, דבר שיכול לקחת שנים.

מוזמנים אל מרפאות ד”ר ברוך קושניר, עם ניסיון מעל שלושים שנות ניסיון בטיפול בשליטה בסוגרים של ילדים. שיטות הטיפול שלנו מתחדשות ומתעדכנות כל העת, לצד מחקר ואף פרסום מאמרים בספרות המקצועית. אנשי צוות המרפאה הם פסיכולוגים אשר עובדים בהדרכתו וליוויו של ד”ר ברוך קושניר. כמו כן, בעלי הכשרה והתמחות בתחום טיפול בבעיות הרטבה ושליטה בסוגרים. חשוב לציין כי במרפאתנו עושים שימוש באמצעים טכנולוגיים, בין המתקדמים בעולם. בשל כך, ניתן לבצע התאמה אישית של כל מכשיר לכל צורך של המטופלים.

הצוות המקצועי שעובד במרפאתנו יעניק לכם הדרכה מפורטת, ליווי, הדרכה ותמיכה לאורך כל תקופת הטיפול. בנוסף לפגישות המעקב שיש לבצע במרפאה, אנחנו זמינים עבור המטופלים בכל שאלה באמצעות הטלפון והאינטרנט. לקבלת מידע נוסף וקביעת תור לייעוץ מקצועי או לקבלת אבחון, חייגו 03-6255255.

דילוג לתוכן