03-6-255-255

גמילה מחיתולים- המדריך השלם להורים

אין יותר מרגש מאשר לראות תינוקות גדלים ומפתחים.כל שלב בגדילה שלהם מבוסס על הכרות נוספת עם עוד חלקים בעולם. באזור גיל שנתיים ומבלי ששמים לב, הרבה תינוקות כבר רוצים להידמות למבוגרים שבסביבתם.

חלק מכך, קשור גם לרצון להיפטר מהחיתול ולעשות צרכים בשירותים כמו כולם. לעיתים ההגעה לשלב גמילה מטיטול, מתבטאת בהורדת חיתול באמצע היום ובפספוס על הרצפה, לעיתים בבקשות במקלחת ולעיתים הפעוט מבקש ממפורשות ללכת לשירותים ‘כמו גדול’.

איך להתחיל עם גמילה מחיתולים? מה עושים אחרי מה? ואיך להתכונן אליה? על כך ועוד, במאמר זה.

למידע נוסף לחצו כאן

איך מתחילים תהליך גמילה מחיתולים?

תהליך של גמילה הוא תהליך אישי מאוד. אין תשובה נכונה לגבי אורך התהליך ומה מתאים לכל ילד. יחד עם זאת, יש מספר שלבים שיכולים לסייע רבות בתהליך עצמו והם:

  1. זיהוי סימנים-לפני תהליך גמילה מחיתולים יש לחפש ניצני התעניינות ומוכנות כמו עניין באסלה, בסיר, הורדת החיתול וסקרנות לגבי מבוגרים הנכנסים להתפנות. הסימנים יכולים להגיע בתצורות שונות כמו ילד שמספר שעשה קקי ומראה מוכנות לגמילה, על אף שהוא אומר רק לאחר מעשה.
    עוד סימנים יכולים להיות, ילד שמצליח לעצור את צרכיו הקטנים (פיפי) באמצע או ילד שהטיטול שלו נשאר יבש לפרקי זמן ממושכים.
    הסימנים הללו, הם הדרך של הילד להביע רצון להשתמש בשירותים, גם אם הוא עדיין לא מודע מספיק לצרכיו. לא לשכוח כי עדיין נדרשת יכולת להבין ולבצע פעולות בסיסיות על פי הוראות פשוטות (שב, קום ועוד), כדי להצליח במשימה של גמילה נכונה מחיתולים.
    כל ילד מוכן בצורה שונה,יש פעוטות שלא מראים סימני מוכנות, אך הם נוחים ללמידה ולהוריהם יש סבלנות מספקת, כדי להתמודד עם איך גומלים ילד מטיטול.
  2. בשלות ומוכנות הורית-נדרשת הכרה של ההורים במאמץ הנדרש מהילד בתהליך. ככל שההורים מוכנים יותר נפשית ופרקטית, כך הם מסוגלים לעמוד במשימה בצורה טובה יותר. בשלות ופניות רגשית של ההורים היא לכאורה, הנתון המשמעותי באתגר הגמילה. הורים שראשם עסוק ותפוס במשהו אחר, לא פנויים להתאזר בסבלנות מספקת ולעזור לילדם לעבור את התהליך בקלות ובשמחה.
  3. הכנת הבית ותשתיות גמילה-כעת, אפשר לדאוג ל’תשתיות’ גמילה מחיתולים. ילדים צריכים התאמה של הסביבה אליהם ולכן,יש להכין את הבית לתהליך על כל המשתמע מכך- לכסות ספות רגישות, לעטוף כלי מיטה במגינים נגד נוזלים (מזרון, כרית ושמיכה), לגלגל שטיחים ולסלק כל רהיט או אביזר שעלול להתקלקל או להתלכלך בצורה קשה לניקוי. מעבר לכך, רכישת סיר, מקטין אסלה, ישבנון (מקטין עם מדרגות) או רק שרפרף הם הכרחיים.לבנים, ניתן גם לקנות מדבקת קליעה למטרה ולהדביקה בתוך השירותים כדי להקל עליהם את הדיוק במתן שתן.

איך אפשר לדבר על תהליך גמילה מבלי לדבר על רכישת מארזי תחתונים או בוקסרים? כידוע, בתהליך קורים פספוסים שמצריכים להחליף לילדים מספר פעמים ביום תחתונים ולכן, ההמלצה היא להשאיר את המותגים היקרים לאחרי. בעת הגמילה, רצוי להשתמש בתחתונים זולים ופשוטים, למקרים בהם ייווצר צורך לזרוק תחתון מלוכלך.

לסיכום, חשוב לזהות את סימני המוכנות ואת הבשלות ההורית, להתכונן לגמילה גם במונחי זמן לילד ולמשפחה, להכין את הבית וכן, לדאוג לתשתיות גמילה שיקלו משמעותית על התהליך.

גמילה מחיתולים לבנות ולבנים- מה ההבדל?

תהליך הגמילה בין בנים לבנות שונה במקצת ולכן, התשובה לשאלה איך מתחילים גמילה מחיתולים? , אינה חד משמעית.

לסיכום, אין הבדלים גדולים בין בנים ובנות בתהליך הגמילה. יש לבצע התאמות בצמתים שונים ולזכור כי יש ללמד אותם קודם כל, לעשות את צרכיהם בשירותים. ההבדלים היותר משמעותיים מתפתחים רק בהמשך, עם רכישת המיומנות.

איך גומלים ילד מחיתולים

מרפאות ד”ר ברוך קושניר– מומחה גמילה מחיתולים

ד”ר ברוך קושניר, הוא מומחה לטיפול בהרטבת לילה.

ד”ר קושניר, הוא בוגר תואר ראשון בפסיכולוגיה מאוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני בפסיכולוגיה קלינית ודוקטורט בפסיכולוגיה רפואית באנגליה. משנת 1982, הוא חוקר ומטפל בילדים עם בעיות הרטבה, חרדת אסלה, עצירות, התלכלכות ובעיות הקשורות בגמילה מחיתולים.

הצוות המקצועי במרפאה מורכב מפסיכולוגים קליניים וחינוכיים, המנוסים בטיפול בבעיות שליטה בסוגרים עם ילדים.

כל אנשי הצוות שלנו, עושים הכל כדי לעזור בצורה המיטבית והרגועה ביותר לילדים בכל גיל ועם כל בעיה.אנו מתאימים לכל ילד וילדה את הטיפול המדויק עבורם ומלווים אותם בתהליך הגמילה וברכישת הרגלי ניקיון אישיים.

להתאמת טיפול או למענה על שאלות, הינכם מוזמנים לפנות אלינו בטלפון 03-6255255.

דילוג לתוכן