03-6-255-255

בעיות ביציאות

אם המשפטים הבאים נשמעים מוכרים אז יש לנו חדשות טובות:
בעיות אלה ניתנות לפיתרון!

הילד שלי מבקש חיתול לקקי

הילד שלי עושה קקי רק בתחתונים

הילד שלי משחרר צואה בבגדים ומסתובב כך שעות

הילד שלי מתאפק לקקי במשך ימים עד אשר לא מסוגל לזוז

הקקי מנהל לנו את החיים

אם משפטים אלה נשמעים לכם מוכרים, קרוב לודאי שאתם מחפשים פתרון. אז החדשות הטובות הן כי בבעיות האלה ניתן לטפל וניתן לפתור אותן!

זהו את הבעיה

ד”ר ברוך קושניר פיתח מודל התערבות טיפולית אשר שיחרר אלפי ילדים מבעיות אלה. הוא חילק את הילדים ל 3 קבוצות איבחון שונות:
חרדת אסלה, התלכלכות, התלכלכות משולבת עם התאפקות מתמשכת.
לכל אחת מן הקבוצות, הוא פיתח תכנית טיפולית מעשית צעד אחר צעד. התכנית מתמקדת בשחרור הילדים וההורים ממעגל הקסמים בו הם עושים עוד ועוד מאותן פעולות חסרות תועלת והרסניות. במקום זאת הם מקבלים הנחיות המובילות לפתרון הבעיות.
לבחירת הסיוע הנחוץ לכם אנא זהו תחילה את הבעיה ממנה סובל ילדכם.

לא הצלחתם לזהות? ילדכם לא בדיוק שייך לאחת משלשת הקבוצות? זקוקים לסיוע נוסף בזיהוי קבוצת האיבחון של ילדכם? אנא מלאו את שאלון האיבחון ו/או צרו קשר נשמח לעזור.

חרדת אסלה

חרדת אסלה מאפיינת בדרך כלל ילדים בגילים 2-5. הם אינם מסוגלים לבצע יציאה באסלה בכלל. חלקם מסוגלים לשבת על האסלה ולנסות אך אף פעם לא מצליחים וחלקם אף לא מסוגלים לשבת על האסלה. הם: מבצעים יציאות בתחתונים או מבקשים חיתול על מנת לבצע יציאה.

התלכלכות

מדובר בילדים בגילים בין 5 ל 11 המבצעים את יציאותיהם על האסלה אבל בנוסף מלכלכים את הבגדים. הם מתאפקים ודוחים את ההליכה לשירותים. הם משחררים כמויות משתנות של צואה בבגדים במקומות שונים וממשיכים להסתובב עם הסירחון הנודף מהם במשך שעות.

התלכלכות והתאפקות ממושכת

מדובר בילדים בגילים 4-11 אשר במשך חודשים ואפילו שנים מתאפקים וצוברים עצירויות לפרקי זמן ארוכים. מידי פעם הם משחררים כמויות משתנות של צואה בבגדים. אין להם כמעט התנסויות של התרוקנות מלאה באסלה או בבגדים. הם סובלים ומתייסרים פיזית ונפשית.

לאחר זיהוי קבוצת האיבחון אליה משתייך ילדכם הנכם מוזמנים לבחור את סוג העזרה המתאים לכם:

חרדת אסלה

חרדת אסלה – איך להבין ואיך לטפל

קורס הדרכה דיגיטלי להורים צעד אחר צעד!​

שיעורים 1 ו 2 עכשיו ללא תשלום!

נגן וידאו
נגן וידאו

ילדים הסובלים מ חרדת אסלה אינם מסוגלים כלל לבצע יציאות על האסלה.
חלקם אינם יכולים כלל לשבת עליה. חלקם יכולים לשבת, אפילו פרקי זמן ארוכים, אבל בסופו של דבר יעשו את היציאה רק בתחתונים או יבקשו חיתול.
חרדת אסלה היא תופעה שכיחה. הטיפול בה יכול להיות די פשוט. מה שנדרש כאן הם:
א. הבנה בסיסית של הבעיה ו
ב. הנחיות פשוטות הן לגבי מעשים ( מה לעשות ומה לא לעשות) והן לגבי דיבורים (מה לומר ומה לא לומר).
בקורס זה תלמדו, צעד אחר צעד, כיצד מתפתחת חרדת אסלה, כיצד היא מתעצמת ומחריפה, כיצד לזהות אותה, כיצד לשלוט בה, כיצד לטפל בה ולבסוף כיצד לנווט את ילדכם לשימוש רגיל בשירותים.
רשימת השיעורים
1. הקדמה
2. חרדת אסלה – מאפיינים עיקריים, טעויות נפוצות של הורים וכיצד להימנע מהן.
3. חרדת אסלה – הטיפול : שלב א’
4. חרדת אסלה – הטיפול : שלב ב’
5. חרדת אסלה – הטיפול : חולף זמן רב ואין התקדמות – מה עושים
6. שיעור בונוס – גמילה מחיתולים: עשו ואל תעשו וכיצד נמנעים מטעויות.

לנצח את הקקי

כיצד מטפלים בחרדת אסלה, התלכלכות ועצירות. כיצד מונעים בעיות כאלה – עשו ואל תעשו בגמילה מחיתולים..

פתרונות פורצי דרך ל: חרדת אסלה, התלכלכות ועצירות. מאת ד”ר ברוך קושניר

ד”ר ברוך קושניר מתאר כאן את מודל ההתערבות הטיפולית שלו אשר שיחרר אלפי ילדים מהבעיות הללו.
הוא מציג 3 קבוצות שונות:
• חרדת אסלה
• התלכלכות
• התלכלכות משולבת עם התאפקות מתמשכת
לכל אחת מן הקבוצות, מתוארת תכנית טיפולית מעשית צעד אחר צעד. התכנית מתמקדת בשחרור הילדים וההורים ממעגל הקסמים בו הם עושים עוד ועוד מאותן פעולות חסרות תועלת והרסניות. במקום זאת הם מקבלים הנחיות המובילות להכחדת הגורמים ולפתרון הבעיות
.הספר מתייחס גם לנושא הכללי של גמילה מחיתולים. מוצגת בו רשימת כללי עשה ואל תעשה למניעת טעויות וגרימת נזקים לילדים בעת תהליך הגמילה.

התהליך הטיפולי

1

פגישת אבחון ראשונית

ד”ר ברוך קושניר יפגש אישית אתכם ההורים (בזום) לשם למידה יסודית של הבעיה ובחירת ההתערבות הטיפולית.

2

התכנית הטיפולית

בשיתוף עם ההורים, תעוצב תכנית טיפול מפורטת אשר תיושם בבית.

3

ליווי, תמיכה ומעקב

במהלך הטיפול ד”ר קושניר יעמוד לרשותכם בתמיכה טלפונית ובפגישות מעקב נוספות בזום בהתאם לצורך וללא כל הגבלה

אנא מלאו את שאלון האיבחון ו/או צרו קשר נשמח לעזור

סיפורי הצלחה

חרדת אסלה

 boyירדן ילדה בת 3. ההורים הגיעו למרפאה ב 11 ליוני 2019. היא עדיין מרטיבה בלילה אך שולטת היטב בשתן במהלך היום. מבצעת יציאה אחת או שתי יציאות קטנות ביום בתחתונים. היציאות מתרחשות בכל מקום. מצב זה נמשך כשנה. במהלך תקופה זו היו שני אירועים בודדים בהם עשתה יציאה על האסלה. הילדה מסוגלת לשבת על האסלה אך אינה מסוגלת לבצע שם יציאה. עד כה ההורים לא פנו לעזרה מקצועית כלשהי. הם מנסים שוב ושוב לשכנע את הילדה במתנות, בהסברים, בדוגמאות ובשידולים למיניהם. לעיתים מגיבים בכעס רב. גם הגננות וגם סבא וסבתא מעורבים בנושא ומנסים להפעיל לחץ על הילדה. באופן כללי הילדה מתפקדת היטב בתחומי חייה השונים.
הסברתי להורים כי מדובר בגורם עצמתי של חרדה השולט בילדה . למעשה מדובר בשני גורמי חרדה. החרדה הראשונית היתה מביצוע יציאות על האסלה . כתוצאה מתגובות הסביבה, מחוסר ההבנה כי מדובר כאן בגורם של חרדה והדרישות שהופעלו על הילדה לבצע יציאות על האסלה, התפתחה חרדה נוספת מביצוע יציאות על האסלה . היא מתבטאת ביציאות החלקיות הקטנות המלמדות על התאפקות ונסיון להימנע מביצוע יציאות בכלל.
הסברתי להורים את כללי הטיפול בחרדת האסלה והם יצאו מן המרפאה עם תכנית פעולה ברורה ומפורטת.

  ב 19 ליוני ( 5 ימים לאחר הפגישה במרפאה ) שוחחתי בטלפון עם האם נעמי. היא סיפרה כי החלו ליישם את הגישה. הילדה משתפת פעולה עם ישיבה על האסלה אחרי שעושה בתחתונים. בימים האחרונים החלה להודיע , לאחר הפלת הקקי לאסלה שיש לה עוד וביקשה להמשיך, ללא תחתונים על האסלה. אמא הופתעה לגלות כי הילדה  פנתה אליה  ביזמתה וביקשה לעשות לבד בשירותים וכך היה. הילדה היתה מאד מאושרת וביקשה להודיע גם לאבא וגם לגננת שלה בטלפון.

הנה המכתב שקיבלתי מהאם לאחר שיחת הטלפון הזאת:

הסיפור שלנו מתחיל לפני כ10 חודשים , התחלנו עם ירדן גמילה בעקבות דלקות בשתן שנגרמו מהתיתול . ירדן לא ככ הייתה מוכנה אבל היינו חייבים לעשות את הצעד הזה. מבחינת הפיפי ירדן החלה לעשות בשירותים אבל הקקי… לא מוכנה לעשות בשום אופן באסלה רק בתחתונים . ניסינו הכל: עודדנו, הבטחנו מתנות , כעסנו , הקראנו סיפורים הכל מהכל אבל שום דבר לא עזר. ככה עברו להם 10 חודשים ואנחנו כהורים חווינו תסכול גדול ובעקבות זאת גם ירדן הייתה מתוסכלת ומאוכזבת מעצמה. הגענו לד”ר קושניר עם חוסר אופטימיות , והוא מצידו נתן לנו תקווה ושאל שאלות לגבי הקושי של ירדן וסוף סוף הקושי קיבל שם “חרדת אסלה” . הוא ביקש שלא נדבר עם ירדן יותר לגבי השירותים , האסלה וכל פעם שהיא עושה בתחתונים נאמר” יופי העיקר עשית קקי” , בנוסף ייעץ להחליף כאשר ירדן יושבת על האסלה , להסיט את התחתון ולהפיל את הקקי , לצחוק על ה”פלאק” שנוצר בעקבות הנפילה וככה לגרום להכחיד את החרדה. יתרה מכך הוא אמר שאם יקרה והיא תעשה בשירותים לא להתלהב יתר על המידה , לומר מילות חיזוק וזהו. התפלאתי כאשר אמר לא לערב את הצוות החינוכי מכיוון שאני גננת , אבל הוא הסביר שזה מתוך צורך שירדן תרגיש קודם כל נוח בבית ולא בגן . לאחר שיצאנו מהפגישה התחלנו ליישם והנה פעם אחת שוב קקי בתחתונים ועשינו כדבריו , ירדן ממש צחקה על הפלאק כאשר החלפנו לה על האסלה . בפעם השנייה שהחלפנו היא המשיכה לעשות את הקקי בשירותים , ואמרה לנו “יש לי עוד” …. בפנים היינו בשוק ובאושר עילאי אבל זכרנו שד”ר קושניר אמר לא להתלהב מידי ואמרנו לה ” כל הכבוד ירדןי ” . בהמשך ירדן שוב עשתה קצת בתחתונים והמשיכה בשירותים . והנה היום בא לי לצרוח מאושר …. ירדן באה אלי ואמרה אמא יש לי קקי , אמרתי לה איפה את רוצה לעשות? אמרה לי בשירותים. לקחתי אותה והיא התיישבה על האסלה ופתאום עשתה קקי . באותו רגע רציתי לצרוח מאושר אבל שוב נזכרתי להיות מתונה ואמרתי לה כל הכבוד ירדן , אלופה. היא הביטה בי ורצתה שיותר אתלהב ואמרה לי אמא עשיתי קקי בשירותים , הגבתי ואמרתי לה את אלופה . היא אמרה לי מגיע לי מתנה אמא , ואני רוצה להתקשר לאבא ולגננת שלי לספר להם שעשיתי בשירותים. התקשרתי אליהם וירדן שיתפה אותם , היא קיבלה מילות חיזוק והגננת הבטיחה לה שמחר תקבל ממנה מדליה . השיחה השלישית הייתה שלי… התקשרתי לעדכן את ד”ר קושניר והתייעצתי איתו מה לעשות לגבי המתנה שהיא מצפה לה ויתרה מכך מה לעשות מכאן והלאה. ד”ר קושניר ייעץ לומר לירדן שהמתנה הכי גדולה שלה היא שהיא הצליחה לעשות קקי בשירותים אבל היא תקבל מתנה כי זאת בקשה שהיא ביקשה מיוזמתה . בנוסף ייעץ כי  להיות עדיין מתונים בהתלהבות מולה כאשר היא עושה שוב בשירותים וכן לומר מילות חיזוק . וגם אם תעשה שוב בשירותים לומר לה ” העיקר עשית קקי” ולא להזכיר את האסלה . 

ומפה אנחנו ממשיכים בתהליך … ואין ספק שההתרגשות בעיצומה. 

ד”ר קושניר תודה רבה על הכל ואנחנו נעדכן אותך מה קורה בהמשך.

לילה טוב והמון תודות 
בברכה 

נעמי

איתי, בן 2.9

 boyאיתי עדיין עם חיתול בלילה. במהלך היום מתאפק שעות ארוכות גם לשתן וגם לצואה. ממש פוחד לעשות יציאה . מזה יומיים רצופים שלא עשה יציאה. לבסוף בורח לו בתחתונים. הכל החל לפני שבוע. אמא הסירה את החיתול באופן יזום. הילד עצמו לא הראה כל סימן שמעוניין להיפרד מן החיתול. החל מיד עם בריחות שתן וצואה בתחתונים. הגיב בהיסטריה כאשר חש צורך ביציאה וכאשר ביקש חיתול אמא סירבה. המצב הולך ומחמיר . מתאפק ימים שלמים בבית ובגן הן לשתן והן לצואה ונמצא במצוקה נפשית קשה וחזר אף להשתמש במוצץ. האם אריאלה מספרת כי למרות שהוא מודע היטב לכך שהיא אם יחידנית וחי בשלום עם המצב הזה החל לדרוש באינטנסיביות את אבא ( אשר כמובן לא קיים בחיים שלו ). נוכח המצוקה הקשה אמא ביקשה לקיים את המפגש איתי באמצעות הזום עוד ביום שישי , לפני סוף השבוע, על מנת לא להמתין ימים נוספים לפגישה במרפאה. כללית היא מתארת אותו כילד מפותח, שמח, ספורטיבי, פעלתן, מלא בטחון עצמי ומתפקד היטב בכל תחומי חייו.
נתתי לאמא את ההנחיות הרגילות לגבי הכחדת החרדה.

שלשה ימים מאוחר יותר, ביום ראשון ה-16 ליוני , אמא מדווחת כי מילאה את ההנחיות וצפתה בהקלה משמעותית בלחץ הנפשי של הילד אשר החל מחדש לעשות יציאות בחיתול

מספר ימים מאוחר יותר ב-20 ליוני, בשיחה נוספת , דיווחה אריאלה כי הילד משוחרר עכשיו לחלוטין מהלחץ הנפשי. עושה יציאות בחיתול ללא כל התאפקות. מבקש כאשר צריך. החל גם לעשות פיפי בשירותים בבית ובגן באופן חופשי. סיכמנו שניתן למצב להתייצב במשך השבועיים הקרובים ואז נתחיל בהדרגה בפעולות נוספות לשם הכחדת חרדת האסלה.

 boyטליה שולטת היטב בשתן בלילה וביום. מבצעת יציאות בתחתונים. נוטה להתאפק מספר ימים ומפתחת עצירויות קשות. לא מסוגלת בכלל לשבת על האסלה. במהלך היום יש מספר בריחות צואה קטנות בתחתונים. מעולם לא עשתה יציאה על האסלה. הילדה סבלה מעצירויות ממושכות גם בינקות המוקדמת ואף אובחנה פעם אחת עם פיסורה. (פיסורה היא למעשה סוג של פציעה מדממת בפי הטבעת כצואה מיציאה מאד קשה וגדולה אשר מגיעה בעקבות התאפקות מממושכת). המצב המתואר כיום נמשך כשנתיים מאז שהורידו את החיתול. ההורים לא היו עד כה בשום ייעוץ מקצועי. גם ההורים וגם הגננות מזכירים לה שוב ושוב לעשות יציאות בשירותים ואחרי שעושה בתחתונים מקפידים לשאול אותה שוב ושוב אם יודעת היכן עושים קקי .לפעמים הם מתפרצים בביטויי כעס.
באופן כללי מתוארת כילדה שמחה, שובבה, חייכנית , אינטליגנטית עם שפה עשירה. מאד עקשנית ודעתנית , חברותית ואוהבת מוסיקה וריקודים.
הנחיתי את ההורים ליישם את הטיפול המתון.

ב-20 לפברואר בשיחה עם  אמא רונית היא מספרת כי טליה  עושה הרבה יותר בחופשיות. אין עצירויות. אפילו מבקשת מידי פעם לעשות בשירותים אבל לא ממש עושה. היו גם תופעות של בריחת שתן

ב-6 למרץ (כשלשה שבועות לאחר הפגישה במרפאה)  שוחחתי עם אמא רונית. מיישמים את עקרונות הגישה המתונה. היו שני אירועים בבית בהם עשתה יציאה על האסלה ביזמתה. בגן החליטו לשים לה חיתול מאחר והיא  מלכלכת שם מספר פעמים ביום וגם מעוררת תגובות לא נעימות מצד הילדים האחרים. . בבית היא עם תחתונים ועושה יציאות גדולות יותר ובתדירות גבוהה יותר ממה שהיה לפני תחילת הטיפול המתון.

החלטנו להמשיך באותה שיטה. בהמשך היו אירועים נוספים של התלכלכות עם עליות ומורדות.

בתאריך 9 לאפריל  (חודשיים לאחר תחילת הטיפול) אמא דיווחה כי הילדה הצליחה לעשות יציאה בשירותים ביזמתה, פעמיים באותו יום.

 

ב-10 ליוני  (4 חודשים מאז תחילת הטיפול) שוב דיווחה האם כי הילדה עשתה בשירותים ביזמתה, פעמיים באותו היום.

 

נוכח התקדמות נוספת בנושא  החלטנו ביום שישי האחרון (20 ליוני) , בתיאום עם הגננות, לשלוח את הילדה עם תחתונים לגן. הגננות דיווחו כי עשתה שלש יציאות בשירותים ביזמתה.

 

בבוקר ה 23 ליוני 2019 קיבלתי במייל את המכתב הבא מרונית אמא של טליה: עוד מן הינקות המוקדמת טליה סבלה מעצירויות קשות. כאשר התחלנו את הגמילה מחיתולים המצב החמיר עוד יותר..

 אחרי שניסינו את כל השיטות: פרסים, מתנות סיר או כל דבר אחר ושום דבר לא עזר פנינו לקבל עזרה מקצועית. קיבלנו מד”ר ברוך קושניר הנחיה להסיר את כל הלחצים מהילדה ולתת לה לגיטימציה לעשות יציאות מתי והיכן שתבחר. העיקר שתעשה את היציאות. חייבת להודות שזו היתה משימה מאד קשה עבורינו ההורים.  כי כמובן ש להחליף 5-6 פעמים ביום זה מאוד מאוד קשה, אבל לאט לאט למדנו שצריך לשחרר ולא להפעיל עליה לחץ והכל צריך לבוא מתוך ההבנה הפנימית שלה, אז השתדלנו לא לדבר על זה בבית וגם אם לפעמים היו הצלחות קטנות אז לא נתנו פרסים ולא עשינו חגיגות השתדלנו  לשמור על שגרה רגילה.

 זה לקח די הרבה זמן כי כל הנושא של הקקי היה מאוד טראומטי מבחינתה אז ידענו שזה תהליך שצריך לקחת עבורו הרבה אוויר ולא רצינו ללכת לפתרון של החוקנים . .

אחרי שלושה או ארבעה חודשים פתאום מיוזמתה החליטה שהיא הולכת לשירותים ועשתה קקי אפילו בלי לבקש, ,פשוט הלכה והתיישבה על השירותים וזה התחיל מפעם בשבוע פעמיים בשבוע עד שבסוף בהנחיה שלד”ר קושניר שלחנו אותה ביום שישי לגן עם תחתונים ובעצם הגננת אמרה לנו שהיא עשתה שלוש פעמים קקי בשירותים . אני חייבת לציין שהגן לא שיתף איתנו פעולה ולחץ על טליה לשים חיתול, כי לצוות נמאס להחליף לה אז בעצם  המקום היחידי שטיפל בכל הנושא הזה זה בבית . בגן הייתה התנהגות שונה לחלוטין . ובכל זאת הצלחנו לתת לה את הביטחון של לעשות קקי בשירותים ולא בחיתול ולא בתחתונים. ברור לנו שיכול להיות שיהיו כמה פספוסים אבל בגדול אני רואה שיש לה את ההבנה וזה מה שרצינו להגיע אליו.

 boyההורים הגיעו אל מרפאתי ב 6 לספטמבר 2018. הם סיפרו כי עידן עדיין ישן בלילה עם חיתול. במהלך היום שולט כמעט לחלוטין בשתן. כל הזמן מזכירים לו ללכת לעשות קקי בשירותים. מתאפק וצובר עצירויות של שלשה ימים ואז, בלית ברירה , עושה את היציאה בתחתונים. ברוב המקרים זוהי יציאה מלאה. בריחות צואה מתרחשות בכל מקום ובדרך כלל אינו טורח להודיע וממשיך להסתובב עם זה.
המצב הזה נמשך כבר כארבעה חודשים, מאז שהפסיקו את השימוש בחיתול. גם הגננות וגם סבא וסבתא מעורבים בנושא ומנסים כל הזמן לשכנע אותו לשבת על הסיר. אבא חושב שיש להחזיר את החיתול באופן מלא ולדחות את כל נושא הגמילה. אמא חושבת שלא. אמא היא זו שמחליפה לו את הבגדים בדרך כלל ולפעמים מתפרצת בתגובות של כעס. עד כה לא פנו כלל לייעוץ מקצועי. הוא מתואר כילד מאד חכם, שפה עשירה , אוהב מאד מוסיקה, קצת מסורבל מבחינה מוטורית. מאובחן כבעל רגישות תחושתית קיצונית.

הנחיתי את ההורים לגבי יישום הטיפול המתון.

ב-30 לספטמבר 2018 (כ3 שבועות מאז הפגישה במרפאה) אמא מדווחת על שיפור משמעותי. היציאות שלו יותר תכופות, פחות עצירויות, פחות לחץ נפשי. משתף פעולה בשמחה עם הפלת הקקי לאסלה.

ב ראשון לנובמבר 2011 ( כחודשיים לאחר הפגישה הראשונה במרפאה ), אמא מדווחת על שיפור משמעותי נוסף. היא כותבת לי כך: מאז המפגש הראשון במרפאה לפני חודשיים חל שינוי סופר משמעותי לטובה! לא ייאמן! אנחנו מאוד מודים לך! מילד שהיה בורח לו במכנסיים לפעמים 2-3 פעמים ביום או עצירות של 2-3 ימים רצופים הילד יושב באסלה ברמה יומית. הכל ביוזמתו ובשליטתו המלאה, כיום (ובחודש האחרון) מתלכלך בממוצע פעם בשבוע בלבד, העצירויות נדירות ועל הדרך מיוזמתו המלאה גמול כבר חודש מטיטול בלילה וכמעט ללא פספוסים. שיטה נהדרת, עושה סדר להורים, סופר פרקטית וסופר מקצועית . עידן שלנו רק בן 3.3 ואנחנו אחרי הכל ולא להאמין איפה היינו רק לפני חודשיים. תודה ענקית לך מכל הלב.

סיפורי הצלחה

התלכלכות​

 boyפגשתי עם הוריו של דן במרפאה ב 30 לחודש מאי 2019. הם סיפרו כי הוא עדיין מרטיב בלילה. הוא מבצע יציאות בשירותים אבל גם מלכלך את הבגדים. המצב מאופיין על ידי עליות ומורדות ויש מידי פעם תקופות קצרות בהן הבעיה נעלמת לחלוטין. התופעה קיימת מזה 4 שנים ומתרחשת במקומות שונים. הוא ממשיך ומסתובב עם הבגדים המלוכלכים ומכחיש כאשר מבקשים ממנו להתקלח ולהחליף. רופא הילדים המליץ על נורמלקס. מעבר לכך לא פנו עד כה לשום ייעוץ מקצועי. אמא ממש מאבדת את העשתונות ומתפרצת בכעס רב. כל החיזוקים והתזכורות למיניהן לא עזרו עד כה. ילד טוב לב, חכם, מצטיין בחשבון,בעל זכרון מצויין לעיתים מאד סוער ואימפולסיבי.

הנחיתי את ההורים לגבי יישום של טיפול משמעתי.

ב-4 ליוני (5 ימים מאז הפגישה במרפאה) שוחחתי עם אבא ניב. סיפר לי כי מהיום שעשו את השיחה המקדימה והצהירו על הכוונה ליישם תכנית טיפולית מאד רצינית , הילד נקי לחלוטין. שומר על עצמו ומקפיד להתרוקן בשירותים.

ב-23 ליוני (שלשה שבועות אחרי הפגישה במרפאה) אבא ניב מדווח כי מאז השיחה האחרונה ועד היום היו שני אירועי התלכלכות. ההורים הכניסו אותו לשירותים בהתאם להנחיות התכנית פעמיים. מעבר לכך הילד נקי לחלוטין. מקפיד מאד ללכת לשירותים ביזמתו ושומר על נקיונו. משתף פעולה גם עם הטיפול בהרטבת הלילה אשר מתבצע במקביל ומתקדם שם מאד יפה. ניכר שיפור במצב רוחו של דן. הוא מאד גאה בהישגיו וניכרת השלכה חיובית גם על תחומי תיפקוד אחרים.

 boyנפגשתי עם הוריה של גלית במרפאתי ב 5 לפברואר 2019. הם סיפרו כי הילדה שולטת היטב בשתן ביום ובלילה. מבצעת יציאות אך ורק בתחתונים . לא ברור אילו כמויות כי מטפלת בזה בעצמה. מגיעה מבית הספר כמעט כל יום מלוכלכת. גם בשעות אחר הצהריים והערב מלכלכת את הבגדים. למעשה ההתלכלכות מתרחשת בכל מקום. היא ממשיכה להסתובב עם הבגדים המלוכלכים . עד לפני חצי שנה הבעיה לא היתה קיימת בכלל. התופעה החלה בזמן החופש הגדול כאשר נאלצה ללכת לקיטנה בעל כרחה. היא סבלה שם קשות. החלה לפתח עצירויות מתמשכות. רופאת ילדים שללה גורמים אורגניים והמליצה אז על נורמלקס. ההתאפקויות והעצירויות הלכו והחריפו ואליהן נוספו אירועי התלכלכות. מזה מספר חודשים נפגשים באופן קבוע עם פסיכולוגית. בשבוע האחרון ניכר שיפור כלשהו ביזמות שלה ללכת לשירותים. היא מתוארת כילדה מאד מטופחת. מאד מודעת להופעה וללבוש שלה. מאד כריזמטית, מלאת חוש הומור. שפה מאד מפותחת. מאד תיאטרלית , אהובה מאד על כל הסובבים אותה.

הנחיתי את ההורים לגבי יישום של טיפול משמעתי.

בשיחה עם ההורים ב 17 לפברואר 2019 (כשבועיים לאחר הפגישה הראשונה במרפאה) סיפרה לי אמא רחלי כי החלו ליישם את כללי המשמעת. תגובת הילדה מאד טובה. היא נקיה לחלוטין אבל נאלצת להיכנס כל יום לשירותים בשעה היעודה ואז מיד מתרוקנת ונשארת נקיה עד למחרת. הילדה מאד מאושרת מן השינוי ואפילו ביקשה לפגוש אותי אישית.
ב-12 למרץ 2019 , כחודש לאחר הפגישה הראשונה במרפאה, התקיימה פגישה מאד מרגשת עם ההורים ועם גליתעצמה במרפאה. הילדה סיפרה עד כמה השחרור מהבעיה תורם לה בתחומים שונים בחיים וממש שינה את חייה. היא מתארת את החוויה כפלונתר שהיה בחוט של האזניות והשתחרר. החלטנו לבטל כרגע את היישום של כל כללי המשמעת.

ב-23 ליוני (ארבעה וחצי חודשים מאז הפגישה הראשונה במרפאה) אמא רחלי מספרת כי מאז השיחה המשותפת עם גלית במרפאה המצב הלך והשתפר עד כי הנושא ירד מסדר היום של המשפחה. גלית עדיין מזכירה מידי פעם את תחושת ההישג הנפלאה שבהתגברות על הבעיה.

 boyבפגישה עם הוריו של ניב ב 23 למאי 2019 הם סיפרו כי ניב שולט בשתן ביום ובלילה. הוא מבצע יציאות בשירותים אבל גם מספר רב של יציאות קטנות בתחתונים במהלך היום. הוא הולך לשירותים רק כאשר ההורים ממש לוחצים. פרסים וחיזוקים לא ממש עוזרים. עד לפני חודשיים היה נקי לחלוטין. ההורים חושבים כי הכל החל לאחר שקיבל סטירת לחי מאבא. רופא הילדים היפנה אותם אלי. מאד דעתן ןעקשן. מאד עצמאי. לא מוכן לקבל סמכות ומרות. ילד מאד חכם עם זכרון מצויין , קואורדינציה טובה ויכולת ריכוז מצויינת. מאד קופצני וחסר שקט.

הנחיתי את ההורים לגבי יישום של טיפול משמעתי.

ב-28 לחודש מאי 2019 (חמישה ימים לאחר הפגישה הראשונית במרפאה) דיווחה לי האם לינוי כי מיד לאחר השיחה הראשונית חל שינוי דרסטי במצב. הילד שינה את התנהגותו והינו מקפיד לשמור על נקיונו ולבצע יציאות מלאות בשירותים. זאת עוד לפני שידע את פרטי התכנית.

ב-23 ליוני 2019 (כחודש וחצי מאז הפגישה הראשונית במרפאה) היו שתי מעידות ואז הפעילו את התכנית. חווה את העונש שלש פעמים. ומאז חזר לשלוט בעצמו באופן מלא. מזה כשבועיים כבר לא מפעילים בכלל את כללי המשמעת. גם כאשר היו בחופשה מחוץ לבית התנהג באופן מושלם. מאד גאה בכך שהוא מצליח להתגבר. בני המשפחה מרגישים שכנראה הבעיה נעלמה. ניב עצמו מאד מאושר מהישגיו מדווח על שיפור עצום בתחושה שלו גם בתחומים אחרים. ביקש פרס על ההישגים שלו ואמא הסבירה לו כי הפרס הוא להיות ילד נקי ולשלוט בקקי שלו . ובכל מקרה הוא מקבל ויקבל פרסים ומתנות בכל מיני תחומים בלי קשר לנושא הקקי.

 boy בפגישה הראשונה ב 14 לאוגוסט 2018 סיפרו ההורים כי דוד שולט בשתן ביום ובלילה. הוא מבצע יציאות בשירותים רק כאשר ממש לוחצים עליו. הוא עושה מספר יציאות בבגדים במהלך היום בכמויות משתנות. הוא עושה בכל מקום וממשיך להסתובב עם הבגדים עם הצואה. התנהגות זו קיימת מאז ומתמיד. רופא הילדים שלל בעיה אורגנית. מאובחן כODD Oppositional Defiant Disorder.
מאופיינת על ידי דפוס חוזר ונישנה של התנהגות נגטיביסטית מתריסה , “דווקאית”. הוא מקבל תרופות להרגעת הODD. ההורים ניסו ייעוצים פסיכולוגיים שונים. ילד חכם ורגיש מאד. מצטיין בחשבון. מאד אוהב כדורגל. מאד תחרותי. סף תסכול מאד נמוך. ההורים מיואשים לחלוטין מנושא הקקי.

הנחיתי את ההורים לגבי יישום של טיפול משמעתי.

ב-29 לאוגוסט (כשבועיים לאחר הפגישה במרפאה) הגענו למסקנה כי המשמעת הראשונית של זמן ארוך בשירותים לא שינתה באופן משמעותי את התנהגותו. החלטנו להוסיף לשהייה בשירותים גם שלילת מסכים. (אסרנו עליו להשתמש בטאבלט, במחשב ובטלפון).
ב-5 לספטמבר , כשבוע מאז הוספת שלילת המסכים, אבא דיווח על שינוי משמעותי בהתנהגותו של דוד. הוא מקפיד להתרוקן בשירותים ושומר על נקיונו. עם הזמן הלך ופחת הצורך ליישם את עקרונות המשמעת.
ב 21 לינואר 2019 שוב פנו ההורים ודיווחו על התדרדרות בהתנהגותו של דוד. הוא חזר להרגליו הישנים. התחלנו ליישם מחדש את עקרונות המשמעת ואת שלילת המסכים. תוך עשרה ימים הוא חזר להקפיד על התרוקנות בשירותים ועל נקיונו.

ב-20 למאי 2019 דיווחו ההורים כי דוד ממשיך בהרגלי הנקיון המושלמים שלו ומזה זמן רב הצורך ליישם את כללי המשמעת נעלם לחלוטין.

סיפורי הצלחה

התלכלכות והתאפקות ממושכת

 boyההורים של עמית הגיעו למרפאתי ב 4 ליוני 2019 . הם סיפרו לי כי הוא שולט היטב בשתן בלילה וביום. הוא נוטה להתאפק מספר ימים. יש לו מספר בריחות צואה קטנות בבגדים מידי יום. ההורים מושיבים אותו על האסלה כל ערב ללא הועיל. אחת לשבוע, כאשר כבר אינו מסוגל להתאפק הוא עושה יציאה על האסלה. המצב מאופיין על ידי עליות ומורדות , ישנם לפעמים מצבים אשר בהם מתרוקן לחלוטין על האסלה כל יום ברציפות במשך שבוע . התפריט שלו הינו מגוון ומאוזן וכלל כמות יפה של סיבים תזונתיים. היציאות שלו הן בדרך כלל רגילות. הוא מקבל נורמלקס באופן לא סדיר וכאשר מפסיקים את הנורמלקס בדרך כלל יש הרעה במצב. גם האחים הגדולים וגם סבא וסבתא מביעים כלפיו את הציפייה שיעשה יציאות באסלה. ההתאפקויות הממושכות גורמות לו לעצבנות רבה ומשתקות אותו פיזית. הוריו מתארים אותו כילד מאד חברותי, מלא בטחון עצמי, חכם ובעל שפה עשירה ובוגרת.

הנחיתי את ההורים ליישם את השיטה האינטנסיבית המשלבת טיפול התנהגותי ושימוש בחוקנים זעירים.

בתחילת הטיפול עמית התנגד מאד לחוקנים אך הוריו לא ויתרו וכפו עליו התרוקנות מחלטת כל יום. הם השתמשו בבקבוקון של מיקרו אנמה 5 מיליליטר. בהדרגה הוא שיתף פעולה יותר ויותר. כעבור מספר ימים עברנו לשימוש בחצאי חוקנים.
ב-13 ליוני (9 ימים אחרי תחילת הטיפול) אמו דיווחה לי עשה בעצמו יציאה מלאה בגן הילדים. הנחיתי את ההורים להמשיך ולצמצם בהדרגה את המינון של החוקן.
ב-23 ליוני (17 ימים מאז הפגישה הראשונה) אמא עדכנה כי ממשיך לשתף פעולה ועושה באופן עצמאי, ללא צורך בשימוש בחוקן כמעט כל יום .

 boyב-23 לאפריל 2019 פגשתי את ההורים של אלמוג במרפאתי. הם סיפרו לי על תופעה של התאפקות, עצירות וקושי בביצוע יציאות. מידי פעם אלמוג עושה יציאות בחיתול בלילה, מתוך שינה. בחודש האחרון הבעיה החמירה מאד. במהלך ניום יש מספר בריחות קטנות של קקי בבגדים. הבעיה קיימת מזה כשמונה חודשים. מעולם לא היתה תקופה שעשה יציאות בשירותים. כאשר היה בחיתול באופן מלא עד גיל שנתיים ועשרה חודשים היו לו יציאות סדירות. במהלך הזמן הם קיבלו ייעוצים שונים. כיום הם מנסים לשכנע אותו לעשות יציאות בשירותים. הוא מצידו מגייס את כל המאמצים להימנע מביצוע יציאה ולהתאפק. הוא אוכל כמויות סבירות והתפריט שלו מגוון ומאוזן. היציאות עצמן הן תמיד קשות מאד. הוא ילד עדין. חכם. מאד פעיל וספורטיבי ומאד שתלטן ודעתן.

הנחיתי את ההורים ליישם את השיטה האינטנסיבית המשלבת טיפול התנהגותי ושימוש בחוקנים זעירים.

ה-1 למאי 2019 (כשבוע מאז הפגישה הראשונה) שיחה עם אמא. לאחר שבארבעת הימים הראשונים נעשה שימוש בחוקן מלא (מיקרו אנמה 5 מ”ל) כנגד התנגדות עזה של הילד החל לשתף פעולה והורדנו את המינון לחצי מהכמות.

ב-5 למאי 2019 (כשבועיים מאז הפגישה הראשונה) אמא כתבה לי:

היי. שמתי לו ממש רבע קפסולה, הוא שיחק בערך 5 דקות וביקש לשירותים. בשירותים עשה לא הרבה אבל מאוד מהר. נשאר לשבת עוד7 דקות ואז אמר שאין לו יותר. אמרתי לו שאם ירגיש שיש לו עוד שיגיד לי ונלך שוב לשירותים.

ב-12 למאי 2019 (כשלשה שבועות מאז הפגישה הראשונה) אמא כתבה לי:
מרגישים התקדמות.. אתמול בסביבות שלוש וחצי כבר ראינו שהוא מתחיל תנועות של חוסר מנוחה בגלל קקי. אמרנו לו שזאת השעה ללכת לשירותים. בהתחלה התנגד אבל אמרנו שנשים את התרופה ושהוא יכול להמשיך לשחק עד שירגיש שצריך. שמנו ממש קצת ואחרי 5 דקות ביקש לשירותים ועשה תוך 5 דקות הכל.

ב-20 למאי 2019 (כ 4 שבועות מאז תחילת הטיפול) אמא כתבה:

ערב טוב עדכון לגבי היום. אחרי שהתנגד רוב היום להיכנס לשירותים בסוף הסכים להיכנס בערב בלי “תרופה” ישב על האסלה בערך 20 דקות. הישיבה גורמת לו לאי נוחות ומתלונן הרבה שמציק לו לשבת בסוף נעמד על האסלה עצמה בישיבה כפופה והצליח לעשות. כמובן שהיה מאושר ורגוע אח”כ. חשבנו באמת לחפש פתרון לעניין האסלה… נחפש השבוע.

ב-27 למאי (כחמישה שבועות מאז הפגישה הראשונה) אמא כתבה:

היי היה סופ”ש מורכב. היינו בנסיעה. המשכנו כמו שאמרנו כל יומיים שיעשה. ביום שישי בבוקר כבר התחתונים התלכלכו והוא עדיין לא רצה לעשות. דיי הכרחנו אותו לעשות כי זה היה באמת כבר בלתי אפשרי. למחרת בשבת עשינו לו חוקן לבקשתו ועשה ממש הרבה. שמנו לב שכאשר הוא מתנהל כרגיל הוא בכלל לא מעוניין ללכת לשירותים גם כשכבר יש לו מבחינתו לדחות את העניין כל הזמן. רק כאשר עושים חוקן הוא מסתכל עלינו במבט ל חוסר אונים ומבין שהוא חייב שירותים. צריך למצוא פתרון שיביא אותו לבד למצב שהוא רוצה ללכת לשירותים.

ב-3 ליוני 2019 (כ 6 שבועות מאז הפגישה הראשונה) אמא כתבה לי:

שבוע טוב. לא התקשרנו בשבת בסוף… כרגע לא נראה שצריך לעזור עם נורמלקס. סה”כ עושה בכל ערב. עדיין לא הולך לבד תמיד זה מגיע למצב שאנחנו מציבים לו עובדה והוא חייב ללכת. יש התנגדות מצידו אך לבסוף עושה ללא עזרת המיקרו אנמה. . קרה אתמול שהיה ב יומולדת בבריכה וממש התאפק לא לעשות עד שנעמד בצד ועשה גוש בתחתונים. כמובן שמיד ראינו והלכנו איתו לשירותים הסברנו לו שטוב שעשה ובפעם הבאה צריך ללכת לשירותים לפני… נראה איך יהיה היום ואם יגיד בעצמו שצריך

ב-24 ליוני (כחודשיים אחרי הפגישה הראשונה) אמא מדווחת כי מתרוקן בשירותים כל יום ללא שימוש במיקרו אנמה. אין כמעט בכלל אירועים של התלכלכות בבגדים.עדיין לא לוקח יזמות. עדיין על ההורים לדרוש ממנו בתוקף להיכנס לשירותים.

 boyנפגשתי עם ההורים במרפאתי ב 19 ליוני 2017. הם סיפרו כי עדינה אינה מרטיבה בלילה. ישנם תקופות לסירוגין בהן מרטיבה את הבגדים בזמן ערות. היא מבצעת יציאות בשירותים אחת לשלשה שבועות. גם אז מדובר ביציאה קטנה וחלקית. היא נמצאת במצב תמידי של עצירות והתאפקות. היו מספר אירועים בשנים האחרונות בהם נאלצו לקחת אותה לחדר מיון על מנת לרוקן אותה. הרופאים נאלצו להרדים אותה ולהוציא אבני צואה ענקיות באופן ידני. בדיקות גסטרואנטריולוגיות שללו סיבות אורגניות לבעיה. ההורים ניסו התערבויות טיפוליות שונות. כמויות גדולות של נורמלקס. ניסו מידי פעם שימוש בחוקנים. טיפולים פסיכולוגיים מסוגים שונים. עדינה התנסתה בעצירויות והתאפקויות כבר בינקות המוקדמת. מגיל 18 חודשים החלה לקבל נורמלקס. התפריט של עדינה מגוון ומאוזן ןכולל כמויות יפות של סיבים תזונתיים.
עדינה מתוארת כילדה עדינה. רגישה וחכמה. היא מקובלת מאד על חברותיה. מתחמקת מלקיחת אחריות בתחומים שונים. אמא חושבת שנושא ההתאפקויות , ההתלכלכות והעצירויות המתמשכות הורס כל חלקה טובה בחיים שלה ושל יתר בני המשפחה.

הנחיתי את ההורים ליישם את השיטה האינטנסיבית המשלבת טיפול התנהגותי ושימוש בחוקנים זעירים.

20.06.2017 (יום אחרי הפגישה במרפאה) – ההורים קיבלו ממני הנחיה להשתמש ביום הראשון במינון של 133 מ”ל של חוקן. זאת מאחר והיה ברור כי מדובר בהצטברות גדולה מאד של צואה כתוצאה מהתאפקות מתמשכת. הם השתמשו תחילה בחצי מכמות החומר בבקבוק ולאחר כשעה של יציאות חלקיות השתמשו שוב בחצי השני של הבקבוקון. הם סיפרו כי כמויות הצואה שיצאו היו ענקיות. הם תיארו את בחווייה כמזכירה חוויה של לידה. הם קיבלו הנחיה להמשיך בימים שלאחר מכן ולהשתמש במינון של 8 מ”ל של מיקרו אנמה.

27.06.2017 (כשבוע לאחר הפגישה במרפאה) – ההורים דיווחו על כך שעדינה מתרוקנת כל יום בשירותים התרוקנות מלאה בעזרת החוקן . היא משתפת פעולה וניכר שיפור ניכר במצב הרוח שלה ובתיפקוד הכללי היומיומי. הודנו את מינון החוקן לחצי כמות של בקבוקון של 8 מ”ל.

10.07.2017 (כשלשה שבועות אחרי הפגישה במרפאה) – ההורים מדווחים על מספר אירועים בהם הצליחה לעשות יציאה בשירותים ללא שימוש בחוקן. לא הלכה עצמאית אלא על בסיס תזכורת של ההורים. הורדנו את המינון לרבע בקבוקון.

20.07.2017 (כחודש לאחר הפגישה במרפאה) – דיווחו על כך שהתפתח דפוס חדש ומבורך. היא הפסיקה לבצע יציאה מיד אחרי קבלת החוקן. היא הלכה לעיניניה אחרי החוקן ורק כחצי שעה מאוחר יותר חשה לחץ בבטן והלכה ביזמתה לשירותים. בנוסף המשיכה מידי פעם ללכת ולהתרוקן בשירותים מבלי לקבל בכלל חוקן.

25.08.2017 (כחודשיים מאז הפגישה במרפאה) – ההורים מדווחים כי יותר ויותר הולכת להתרוקן בשירותים באופן עצמאי והצורך בתזכורות ובשימוש בחוקנים הצטמצם מאד.

 boyההורים של כרמל הגיעו למרפאתי ב 6 לספטמבר 2018. הם סיפרו כי שולט בשתן באופן מלא ביום ובלילה. לגבי צואה הוא נוטה להתאפק פרקי זמן של חמישה ימים וצובר עצירויות קשות. מידי יום מלכלך את הבגדים מספר פעמים. הכמויות משתנות. הוא לא ממהר להחליף ומסתובב עם הבגדים המלוכלכים במשך שעות. פעם בשבועיים יש יציאה ממש גדולה בשירותים. בין גיל שנתיים וחצי ושלש היה גמול לחלוטין. הוא הקטן מבין 4 בנים במשפחה. כאשר היה בן שלש החלה תקופה מאד סוערת בבית. מתחים קשים בין הילדים. אז החלה תופעת ההתאפקות וההתלכלכות. ההורים פנו לטיפולים שונים. רופא הילדים המליץ על שימוש בנורמלקס. הם יישמו טיפולים הומאופטיים, דיקור, ריפוי בעיסוק וטיפולים פסיכולוגיים שונים. היו תקופות של שיפור במצב כתגובה לטיפולים וכתגובה למתן פרסים וחיזוקים למיניהם. התפריט השיגרתי שלו כולל בעיקר בצקים ופחמימות והוא ממאן לאכול ירקות. היציאות שלו קשות מאד. הוא מתואר כילד מאד חכם בעל שפה עשירה ויכולת ביטוי מצויינת. הוא ילד חברותי, מאד אוהב לשוחח עם אנשים , מחובר לרגשותיו, בעל דמיון עשיר מאד. יש לו אהבה רבה לים ומבלה שם שעות רבות עם אביו. הוא מאד זקוק לסדר ומשמעת. רגיש לרעשים ובמיוחד לצעקות ונוטה להתפרצויות זעם.

הנחיתי את ההורים ליישם את השיטה האינטנסיבית המשלבת טיפול התנהגותי ושימוש בחוקנים זעירים ולהקפיד של שימוש קבוע ועיקבי בנורמלקס.

ה-8 לספטמבר 2018 (יומיים אחרי הפגישה במרפאה) – ההורים מדווחים כי היו אלה יומיים מאד עם מאבקים קשים עם הילד. הצליחו להשתמש בחוקנים ולייצר יציאת חלקיות ורק בסוף היומיים הללו התרשמו שהיתה התרוקנות של ממש עם יציאה ענקית ומלאה .
ה-9 לספטמבר 2018 (שלשה ימים אחרי הפגישה במרפאה) – שוב היה מאבק של חצי שעה. הצליחו לשים לו את החוקן . התרוקן לחלוטין תוך חמש דקות . היה מאד גאה וסיפר לאחיו על ההישג הנפלא.
ה-11 לספטמבר 2018 (5 ימים אחרי הפגישה במרפאה) – הציעו לילד לנסות להתרוקן לבד. ישב על האסלה כעשר דקות והתרוקן ללא שימוש בחוקן. יצאה כמות יפה אך לא בטוחים שהתרוקן לחלוטין. היה מאושר וגאה בעצמו.

ה-20 לספטמבר 2018 (כשבועיים אחרי הפגישה במרפאה) – בימים האחרונים היו עליות ומורדות. לפעמים התרוקן באופן עצמאי בשירותים ולפעמים עזרו לו עם החוקן. לפעמים התנגד לחוקן ונאבק ולפעמים ביקש את העזרה עם החוקן. באופן עקבי נראה מאד מאושר ורגוע אחרי שמתרוקן בשירותים. בימים אלה כמעט ולא היו אירועי התלכלכות.

ה-13 לאוקטובר 2018 (כששה שבועות מאז הפגישה במרפאה) – אמא כותבת אלי כך : שבוע טוב !!!יש הפתעה היום התחיל לצאת לו והוא אמר לי ומייד ניגשנו לשרותים והוא התרוקן ממש!!!אני כל כך שמחה כי מה שהיה קורה בדרך כלל זה שהוא היה יושב וזהו לא היה יוצא והיום מההרגל יצא הכל!!!!מרגש!!!!מה מחר?
בימים שקדמו לכך הפחתנו את מינון החוקן באופן הדרגתי. הגענו למצד שכמות של רבע מתכולת הבקבוקון (של 8 מ”ל) הספיקה כדי לייצר יציאה. היו גם מקרים רבים שהצליח להתרוקן ללא עזרת החוקן. מה שהיה מיוחד הפעם זה שהגיב ללחץ בבטן שלו, לקח יזמה משלו והלך להתרוקן בשירותים. מידי פעם הצענו לו לנסות לנפח בלון תוך כדי ישיבה על האסלה וזה עזר לו להרפות את שרירי האגן ולהתרוקן.

ה-31 למרץ 2019 (כ7 חודשים מאז הפגישה במרפאה) – במשך החודשים האחרונים המצב הלך והשתפר. עדיין קיים מידי פעם צורך לפקח, להזכיר לו ולדרוש ממנו ללכת להתרוקן בשירותים. אין כמעט אירועי התלכלכות. יש מספר רב של מקרים בהם לוקח יזמה והולך לשירותים . אין כמעט בכלל שימוש בחוקנים ואם יש אז מדובר במינון אפסי.

דילוג לתוכן